Gan pasaulē, gan Latvijā ar vien vairāk mācību iestādes sāk izmantot dažādus STEAM rīkus, tostarp robotus. Savā blogā esam kopā ar Latvijas un Igaunijas skolotājiem apkopojuši 5 nodarbību idejas sākumskolas bērniem, lai palīdzētu vieglāk uzsākt šādu rīku izmantošanu arī citur! Apkopojumā esam iekļāvuši nodarbības idejas bērniem bez priekšzināšanām, gan arī tādiem, kuri meklē jaunus izaicinājumus. Kā arī esam izveidojuši lapā sadaļu "STEAM rīku materiāli", kurā var atrast daudzas citas nodarbību idejas.
1. Pirmie soļi programmēšanā ar TTS Blue-Bot
Izmantojot TTS Blue-Bot robotu, bezmaksas lietotni "Blue-Bot" un formu paklājiņu apgūsiet pirmos programmēšanas soļus, iemācieties par algoritmiem, kā arī izveidojiet un atkļūdojiet vienkāršas programmas.
No sākuma visi kopā iepazīstieties ar Blue-Bot un Blue-Bot lietotni. Paskaidrojiet, ka Blue-Bot ir grīdas robots.
Runājiet par to, kā roboti kļūst arvien izplatītāki ikdienā, piemēram, tos izmanto rūpnīcās, lai izgatavotu automašīnas, tos var atrast arī mājās kā putekļsūcējus vai zāles pļāvējus. Lūdziet bērniem nosaukt dažus piemērus, ko viņi ir pamanījuši sev apkārt.
Pēc tam sadaliet bērnus pāros vai mazās grupās un lūdziet, lai tie viens otram dod vienkāršus uzdevumus. Tajos jāietver Blue-Bot sākuma punkta un galamērķa iestatīšana. Piemēram, izmantojot formu paklājiņu, “Sāciet Blue-Bot uz dzeltenā apļa un nokļūstiet sarkanajā trīsstūrī”. Bērnam, kuram ir dots izaicinājums, no sākuma ir jāmēģina nokļūt galamērķī aplikācijas spēle, virzoties pa solim. Viņiem nav atļauts pieskarties īstajam Blue-Bot, kad viņi ir iestatījuši tā sākuma pozīciju. Kad ir izdevies nogādāt Blue-Bot pareizajā galamērķī, bērnam ir jānospiež “Go”, lai palaistu visu programmu/algoritmu un pārbaudītu vai viss sanāca, šādā veidā redzot uzreiz vietas, kurās ir notikusi kāda kļūda.
2. Zīmē ar Ozobot Bit+
Nodarbība ļaus skolēniem mācīties par to, kā ar krāsu norādēm programmēt robota soļus, gan arī veidot tematiskus zīmējumus. Nodarbībai būs nepieciešami Ozobot Bit+, izdrukāti materiāli no instrukcijām (angļu valodā), krāsainie zīmuļi vai citi zīmēšanas rīki.
Stundas laikā bērni mācīsies atpazīt virzienus "pa labi", "pa kreisi" un "taisni". Izprintējiet dotos materiālus un ar bērniem pārrunājiet kā Ozobot Bit+ var dot norādījumus, izmantojot iekļautās kartiņas. Pēc tam sadaliet skolēnus nelielās grupās. Lūdziet bērniem doties cauri labirintam no sākuma līdz beigām, izmantojot norādes pa kreisi, taisni vai pa labi. Viņiem būs nepieciešams apvekt/vākt priekšmetus, veidojot savu sniegavīru. Kad viņi būs pabeiguši to darīt, izmantojot tikai tos priekšmetus, kurus viņi ir savākuši, viņiem ir jāuzzīmē sniegavīru. Labirintu var pielāgot dažādām tēmām, pēc nepieciešamības.
3. Iepazīsti saules sistēmu ar Sphero BOLT
Šai nodarbībai būs nepieciešami Sphero Bolt roboti, planšetdatori, maskēšanas lente, krāsojami planētu attēli un šķēres. Aktivitātes laikā bērni iemācīsies nosaukt pareizā secībā planētas, kontrolēt Sphero BOLT saskaņā ar iezīmētu ceļu un regulēt tā ātrumu un krāsas.
Kopā ar bērniem noskatieties izglītojošu video par planētām (angļu valodā). Pēc tam nelielās grupās, vadoties no video redzētā, bērni izgriež planētu attēlus un ar lentas palīdzību uz grīdas izveido saules sistēmas moduli, iezīmējot ceļus, pa kuriem planētām vajadzētu kustēties ap sauli.
Kad visas planētas ir saliktas īstajā vietā, bērni pa vienam grupā uzliek Sphero BOLT uz konkrētas planētas un maina tā krāsu, lai atbilstu planētais nokrāsai. Kad tas ir izdevies, ir jāsāk pārvieto robotu pa apli tā, lai planēta rinķotu ap sauli. Darbību ar savu planētu atkārto katrs bērns, sākumā mēģinot lēnām, tad ātrāk un tad ar vairākiem Sphero BOLT vienlaikus, mācoties vadīt robotu.
4. Klausies ar Makeblock mBot2
Nodarbībai būs nepieciešams mBot2, dators (ar USB portu), USB-C vads un bezmaksas mBlock programmatūra. Tās mērķis ir apgūt kā izmantot skaļruņus programmēšanā un robotikā, iemācīties kā ierakstīt un atskaņot atpakaļ skaņas, kā arī to, kā palaist paralēli vairākas programmas.
No sākuma izrunājiet par dažādām lielajām skaļruņu sistēmām, piemēram, kinoteātros, koncertu zālēs vai pasākumu telpās. Šie skaļruņi ir domāti, lai pastiprinātu skaņu. Kamēr mazie skaļruņi tiek izmantoti dažādās ierīcēs, piemēram, telefonos, televizoros, mūzikas instrumentos. Kopā ar klasi atrodiet vēl dažus piemērus.
Pielietojot mikrofonu un skaļruni kopā ar citiem sensoriem, mBot2 var piemēram, atskaņot konkrētā laikā ierakstu. Piemēram, iedomājieties sabiedrisko transportu, kur autobuss paziņo par nākamo pieturu. Ir vairāki piemēri, kur var abus pielietot, kopā izdomājiet vēl dažus pirms virzāties uz nākamo aktivitātes daļu.
Tālāk sekojiet norādījumiem instrukcijā (lejupielādē: ), kur ir pārādītas dažādas ierakstīšanas un skaņas atskanošanas programmas. Klasēs, kurās ir mazāk zināšanu, skolotājs var demonstrēt iespējas, ļaujot bērniem aktīvi piedalīties, kamēr ar bērniem, kuriem jau ir pamatzināšanas programmēšanā, var izmēģināt dažādos veidus.
5. Mācieties par ķermeni ar Wonder Workshop Dash
Nodarbībai būs nepieciešami Dash roboti, planšetdatori, lielais plakāts, marķieris, orgānu attēli, vārdu kartītes. Tās mērķis ir skolēniem iemācīt atpazīt dažādus orgānus, to atrašanās vietu un galvenās fukncijas. Pirms nodarbības skolotājam būs nepieciešams izdrukāt cilvēka orgānu attēlus un vārdu kartītes.
Viens no bērniem apguļas uz plakāta, un viņam apkārt tiek uzzīmēts ar marķieri cilvēka siluets. Skolotājs pa vienam parāda iekšējos orgānus, bērni orgānu atpazīst un nosauc vai, ja nepieciešams, skolotājs dod vairāk mājienu. Pēc tam bērni novieto iekšējā orgāna attēlu pareizajā vietā uz plakāta figūras. Kad orgānu nosaukumi un izvietojums ir atkārtots, skolotājs savāc no plakāta iekšējo orgānu attēlus un pārvieto tālāk uz leju. Pēc tam bērni sadalās pāros un katrs saņem planšetdatoru un domuzīmi. Iekšējo orgānu vārdu kartītes atrodas uz galda otrādi. Bērni izvēlas vienu vārdu kartīti no divām, izlasi, kas tajā ir rakstīts, un pēc tam brauc ar Dash līdz pareizajam iekšējam orgānam uz grīdas. Iekšējā orgāna attēls tiek piestiprināts pie Dash galvas, izmantojot tāfeli, un tad jums ir jābrauc pāri plakātā esošajai cilvēka figūrai un jānovieto Dash vairāk vai mazāk pareizajā vietā, kur jāatrodas iekšējam orgānam.