Roboti, kas aug kopā ar bērniem

Ceļvedis skolotājiem

    STEAM robotu iegāde mācību iestādēs, atšķirībā no situācijas, var būt salīdzinoši liels ieguldījums un tāpēc svarīgi izvēlēties robotus, kuri ir pārbaudīti, ilgtspējīgi un izmantojami vairākas vecuma grupās. Arī mūsu pieredze rāda, ka gan pirmskolas izglītības iestādes, gan skolas aktīvi vērtē vai konkrētais robots spēj augt kopā ar bērniem un palīdzēt attīstīt dažādas prasmes. 

    Viena no galvenajām lietām, kas norādīts uz to vai robots spēs noklāt dažādas vecuma grupas ir programmēšanas veidi. Tie ir izdalīti trīs līmeņos (zemāk ari redzams produktu ceļvedis): 

  • Programmēšana bez ekrāniem (piemēram, pogas uz robota, norādījumu kartiņas, krāsas) vai ar vienkāršu aplikāciju (piemēram, vieglas vadības funkcijas ar kursoru vai jau definētām pogām).  

  • Bloku programmēšana, kura lielākoties balstās uz Scratch. Šeit ir jau definēti programmas bloki, kuros ir jāievada konkrētas vērtības, piemēram, pie bloka “braukt uz priekšu”, jāievada sekunžu skaits.  

  • Teksta programmēšana vienā no valodām, piemēra, Python, JavaScripp, C/C++.  


    Izvēloties robotus, mācību iestāžu pārstāvjiem, kuriem ir jānosedz dažādu vecuma bērnu izglītošanu, iesakām skatīties, lai tiek noklāti vismaz divi no šiem līmeņiem, kas nodrošinās to, ka produktu varēs dažādos veidos izmantot lielāks skolēnu loks.  Piemēram, izvēloties TTS Blue-Bot ir iespēja izveidot interesantas nodarbības gan bērnudārza audzēkņiem, gan pamatskolas skolēniem, jo to var vadīt gan ar pogām, gan izmantojot norādījumu kartiņas un vienkāršu aplikāciju, gan arī pielāgotu blokveida programmēsanu.  

    Tāpat labi piemēri ir Sphero BOLT un Intelino Gudrais vilciens, kuri noklāj visus trīs līmeņus un ar tiem var darboties kā četrgadnieki, tā arī 9. klases skolēni. Sphero BOLT Igaunijā plaši tiek pielietots pat bērnudārzos, jo tas ir ūdens un triecienu izturīgs un pateicoties vieglai kursora vadībai, to var izmantot dažādās radošās aktivitātēs. Abiem šiem rīkiem ir iespēja gan vadīt tos bez ekrāna vai ar vienkāršu vadības sistēmu, gan vadot caur bloku programmām un vēlāk teksta programmēšanas valodā. Protams, nedrīkst aizmirst par visiem tik ļoti pazīstamo LEGO Spike, kurš tuvākajā laikā būs pieejams arī pārdošanā. 


Programmēšanas apgūšana
Bērnudārzos un skolās